Glutenfri squashpandekager med porrer

Nu er det squashsæson og de er både sunde og lækre og ikke mindst meget velegnede til alt fra brød og kage til suppe og gryderet. De smager ikke af så meget, så de er gode at krydre og de er velegnede som fylde i frikadeller eller kødsauce, da de i sig selv ikke smager igennem. Og ofte vokser de sig kæmpe store i haven, hvis man glemmer at kigge til dem en dag eller to. Så opskrifter med masser af squash er et hit lige nu.

Jeg fandt en opskrift på squashpandekager i God mad – Let at lave. Min udgave er fra 2003 og jeg har flere gange fundet ud af at der er store forskellige på de forskellige udgaver, fordi den løbende bliver opdateret med opskrifter og ernæringsindhold som passer med hvordan vi spiser i dag. Blandt andet prøvede jeg at finde min favoritopskrift på madpandekager i min fasters udgave af bogen, men den er fra 1974 og dengang var man ikke begyndt at spise pandekager som en del af hovedmåltidet og jeg måtte finde en anden opskrift til aftensmåltidet.

Det er en kogebog jeg ofte vender tilbage til, fordi den indeholder alle grundopskrifterne (på nær høns i asparges til tarteletter, en opskrift som generelt mangler i alle mine kogebøger) og fungerer derfor som opslagsværk for mig. Og den indeholder anvisninger på hvor meget man skal beregne til de forskellige måltider, en ret praktisk ting at have tilgængeligt, hvis ikke man er vant til at planlægge middag for mange personer, når man får gæster.

Jeg har gjort opskriften glutenfri og har tilsat porrer, for at give lidt mere smag. Pandekagerne var rigtigt lækre og husets teenageknægt tog frivilligt af dem flere gange, hvilket er et kvalitetsstempel i sig selv :-)

Smagen var næsten kød-agtig. Jeg kan i hvert fald sagtens forestille mig at de kan serveres formet som lyse frikadeller og gøre det ud for kødet i middagen.

Tilbehør til 4 personer

500 g squash

350 g porre

4 æg

90 g rismel

1 tsk (urte)salt

Olie til stegning

Squash vaskes og rives groft. Vandet presses fra; det gøres nemmest ved at lægge den revne squash som en aflang pølse på den lange led på et rent viskestykke, folde siderne rundt om fyldet og vride vandet ud. Det er vigtigt at huske at presse det ud, da squash er meget vandholdigt.

Porre flækkes i fire dele og renses grundigt. Skæres i fine skiver/strimler og sauteres ca.5 minutter i olivenolie.

Æg, mel og salt piskes grundigt sammen. Squash og porrer tilsættes og det blandes grundigt. Steges til små pandekager i godt med olie på en middelvarm pande. Der kan være ca. 3-4  pandekager på panden ad gangen. Kan evt. holdes lune i ovnen, hvis den alligevel er tændt og ellers kan de sagtens serveres afkølede.

Serveres som tilbehør, eks. til grillet eller stegt kød eller det kan være i stedet for kød i en vegetarisk hovedret. De er også gode i madpakken.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Fenja Søndergaard

Kvinde årgang 78, mor til to piger, årgang 09 og 11 og bonusmor til knægt årgang 97 og pige årgang 03. Samboende med børnenes far, årgang 74. Madglad i stor stil.
This entry was posted in Aftensmad, Frokost, Glutenfri opskrifter, Mælkefri opskrifter, Tilbehør. Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>